SAMENGESTELD DOOR
HENK BACKER
0.
(verschijnt binnenkort)
6.
Beeldbewerking in Photoshop
12.
Productbesprekingen
1.
Inleiding
7.
Lesbrieven
13.
Externe sites
2.
Kleurbeheer
8.
Photoshop Tips
14.
 
3.
Workflow Adobe Lightroom
9.
Een toelichting op ....
15.
Trefwoorden
4.
Hoe beginnen met Lightroom 4?
10.
Esthetica en fotografie
16.
Woordenlijst
5.
Workflow DxO en Lightroom
11.
Insteekmodules (plugins)
17.
Colofon en contact

Zoeken op trefwoord:
8-01-2005

 

ZULLEN WE HET EENVOUDIG HOUDEN?

PDF-bestand downloaden

Toen ik indertijd voor het eerst een camera in mijn handen had, fotografeerde ik een regenboog, een zonsondergang, iets bij kaarslicht, een zeilboot enzovoort. Toen waren mijn ideeën uitgeput en moest ik een keuze maken…. óf de camera zou in de kast verdwijnen om alleen met Kerstmis en met verjaardagen te voorschijn te komen, óf ik zou diep in mijn innerlijk moeten graven om tot nieuwe ideeën te komen.

Ik herinner mij de dag dat ik een zwart/wit filmpje terug kreeg en daarbij een foto ontdekte die ik eigenlijk niet had kunnen maken. Het was het eerste plaatje dat niet in het midden en niet recht stond en waarover niet goed was nagedacht. Vanaf die dag veranderde mijn werk en mijn enthousiasme. Ik ging anders kijken.

Hier volgen nog wat raadgevingen:

1. Gebruik gedurende één jaar voor elke opname een statief (Uiteindelijk zul je er altijd een gebruiken
voor bijna elk opname.)

2. SCHAKEL DE CAMERAFLITSER UIT, vooral bij digitale camera’s. Het flitslicht verknoeit de stemming van de meeste opnames. Bij hoge uitzondering af en toe een invulflits.

3. Overtreed alle regels. Vergeet de “Regel van een derde deel”. Zet niet alle onderwerpen in het midden. Zet een horizon maar eens scheef. Breng vertekening aan met een groothoeklens. Beweeg de
camera. Ga experimenteren!

4. Pas geen kunstjes toe. Bij voorbeeld, met de hand ingekleurde zwart/wit foto’s zijn zo onnatuurlijk
dat het slechts zelden aantrekkelijk is. Het is beter om origineel te zijn. Eenvoudige recht-toe-rechtaan
foto’s hebben geen kunstjes nodig

5. Overtreed raadgeving vier.

6. De mening van anderen over je werk is niet van belang. Alleen een opmerking over de techniek kan
op zijn plaats zijn, maar JOUW compositie is niet bespreekbaar. Ze vertellen je dan hoe ZIJ de foto
zouden hebben gemaakt als zij ter plaats zouden zijn geweest en dat waren ze niet. Vertrouw op wat
je eigen hart je ingeeft. Bedenk dat Picasso waarschijnlijk van de kunstacademie zou zijn gestuurd.

7. Je kunt hetzij een onderwerp documenteren danwel proberen het te fotograferen zoals je gevoel je
ingeeft. Neem als voorbeeld de Eiffeltoren. Ik denk niet dat er nog iemand in staat is om nog duidelijker
te laten zien hoe hij er uit ziet. Er zijn echter duizenden manieren om te laten zien welke emotie
de toren bij iemand oproept. Volg je hart. Altijd.

Er is nog wel meer te verzinnen, maar je hebt nu een idee. Voor mij geldt dat elke beginneling heel wel in
staat is om een foto te maken die beter is dan wat ik in twintig jaar heb gedaan. En die gedachte is best wel opwindend.

Vertaald naar Bruce Giffin (Straydog) in het onderdeel “Articles” van www.fredmiranda.com


________________________________________
Alle rechten voorbehouden © Henk Backer 2003 - 2011